جاده دروغ نمی گوید – بهروز آرمان

سالانه دست‌كم ۲/۱ میلیون نفر در سراسر دنیا قربانی رخدادهای رانندگی می‌شوند و سهم ایران از این پدیده تلخ به‌طور میانگین ۲۳ هزار نفر است. ضمن اینكه هر سال، افزون بر ۲۰۰ هزار ایرانی هم در تصادف‌ها زخمی می‌شوند.

یك‌بار دیگر به این آمار توجه كنید؛ سالی ۲۳ هزار كشته و ۲۰۰ هزار زخمی. این آمار، آنقدر تكان‌‌دهنده هست كه برای ارائه راهكارهای كاهش آن، روزها و بلكه ماه‌ها وقت گذاشت. طبق بررسی‌های دقیق كارشناسان، قریب به ۸۰ درصد تصادف‌ها در كشورهای جهان سومی یا در حال توسعه، محصول علل انسانی است. با این روند و با توجه به میل روزافزون به مالكیت خودرو، شمار تلفات رانندگی تا ۲۰ سال دیگر، دست‌كم ۶۰ درصد افزایش می‌یابد؛ این را تازه‌‌ترین پژوهش‌های بانك جهانی نشان می‌دهد.

در چنین شرایطی سازمان ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی ۱۰ سال آینده را «دهه ایمنی رانندگی» نامید‌ه‌اند تا با سرمایه‌گذاری مناسب و برنامه‌ریزی دقیق، شمار تصادف‌ها و تلفات كاهش یابد. به‌خاطر داشته باشیم وجود ساختارهای سازمانی متعدد در حوزه ترافیك و اقدام‌های جزیره‌ای و نیز نبود هم‌افزایی آنها در راستای اهداف مشترك، باعث شده مهار رخدادهای مرگبار رانندگی در كشورمان، حركت لاك‌پشتی داشته باشد. در این راستا، ایجاد ساختارهای مناسب و پویا، یكی از اساسی‌ترین گام‌هاست. با اجرای طرح یكپارچه‌سازی مدیریت ترافیك، می‌توان سكان هدایت آن را به «شورای تخصصی ایمنی ترافیك» سپرد. حالا باید پرسید آیا تمامی نهادهای مسوول در ایران، ایمنی ترافیك را اولویت اصلی برنامه‌های خود قرار داده‌اند؟ با پیش‌بینی تلفات ۳۵ هزار نفری در سال بر اثر رخدادهای رانندگی چقدر فاصله داریم؟

بی‌شك یكی از بهترین راهكارهای نرم‌افزاری كاهش شمار تصادف‌ها، تقویت فرهنگ ترافیك است. حالا باید پرسید بحث «ایمنی ترافیك» در رسانه‌های كشورمان در چه رتبه‌ای قرار دارد؟ آیا رسانه‌های رسمی، حق مطلب را آنطور كه شایسته بوده است ادا كرده‌اند؟ مقوله «ایمنی ترافیك» با فراگیری ۸۰-۷۰ میلیون نفری در كشورمان، آنقدر اهمیت دارد كه سرتیپ اسكندر مومنی – فرمانده راهنمایی و رانندگی ناجا- كمیته تخصصی ارتباطات پلیس راهور را با بهره‌گرفتن از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران حرفه‌ای و استادان خبره دانشگاه تشكیل دهد.

این كمیته می‌تواند علاوه‌بر سیاستگذاری كلان برای اطلاع‌رسانی حرفه‌ای در حوزه راه و ترافیك و بالا بردن ضریب حساسیت مردم و مسوولان، رسانه‌هایی را هم كه از قافله عقب مانده‌اند به سوی هدف‌های عالی هدایت كند. همچنین می‌توان از این كمیته برای اطلاع‌رسانی حرفه‌ای و تبیین راهكارهای ترافیكی در صورت بروز زلزله‌های پرقدرت در شهرها و كلانشهرها و به‌ویژه تهران بزرگ به‌ بهترین شكل ممكن بهره گرفت. یكی دیگر از راهكارهای ارتقای فرهنگ ترافیك، مقاله‌نویسی افسران مستعد و انتشار پژوهش‌های آنان در رسانه‌هاست. به‌منظور بالابردن كیفیت این مقاله‌ها می‌توان برای آثار برگزیده، جایزه‌های ارزنده‌ای در نظر گرفت.

اصلا چه بهتر كه پلیس راهور، هر سال جشنواره رسانه‌ای این حوزه را با تبلیغات گسترده در سه بخش افسران، روزنامه‌‌نگاران و عموم علاقه‌مندان برگزار كند. همچنین پیشنهاد می‌شود برای اطلاع‌رسانی «آنلاین» خبرهای ترافیكی و دسترسی آسان روزنامه‌نگاران به مقاله‌های افسران، سایت ویژه پلیس راهور راه‌اندازی شود. این سایت اینترنتی در صورت بروز زلزله‌های مهیب و سیل و توفان ویرانگر، نقش بسیار مهمی در اطلاع‌رسانی وضعیت ترافیكی منطقه‌های موردنظر و روان‌سازی ترافیك خواهد داشت. برای ارتقای فرهنگ ترافیك، بی‌شك باید بسترهای لازم را فراهم كرد و چرا این مبحث حیاتی را در كتاب‌های درسی دوره‌های ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان نگنجانیم؟

طرح همیار پلیس، برگ زرینی در كارنامه راهور ناجاست و نباید از تجربه‌های بین‌المللی هم غافل ماند. زلزله و سونامی مرگبار شش ماه پیش در «میاگی» ژاپن را یادتان هست؟ به فاصله دو، سه روز پس از آن فاجعه، تلویزیون ملی ژاپن، تصویرهایی را پخش كرد كه دنیا را شگفت‌زده ساخت. رانندگان بافرهنگ ژاپن، در شرایطی كه خانه و خانواده‌های خود را از دست داده بودند قوانین راهنمایی و رانندگی را زیرپا نمی‌گذاشتند. شهر، ویران شده بود و از پلیس هم خبری نبود اما در خیابان‌هایی كه هنوز چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، كار می‌كرد رانندگان داغدار از چراغ قرمز گذر نمی‌كردند. آمار تلفات رانندگی در ایران، تكان‌دهنده است و ما هنوز بر سر ایمن نبودن خودروهای بنجل وطنی و اثرهای مخرب آنها بر محیط‌زیست، واردات تریلرهای مرگبار «هوو» آمار رانندگان معتاد و… با هم تعارف داریم. دردها را پنهان نكنیم؛ درمان كنیم.

منبع: فرهیختگان ششم شهریور

Advertisements

برچسب‌ها:


%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: